Nostalgitripp - Full Throttle



Sommar, semester, sol, släkt och bekanta samt ett motorcyckelgäng. 20 kronor betalade jag för Lucasart klassikern Full Throttle gjord av den brillianta spelutvecklaren Tim Schafer. Spelet är verkligen en nostalgitripp för mig. Jag har minnen från när jag var liten pojkvasker och spelade detta spel med en kompis. Peka & Klicka äventyr var väl inget som föll mig i smaken i den åldern och det blev inte många timmar spenderade framför spelet innan vi gav upp.

Men nu efter att jag hittat spelet igen på en loppis för ynka 20 kr så var det bara en härlig upplevelse att få köra spelet igen. För er som inte riktigt har koll på av Full Throttle är för något spel så är det som sagt ett Peka & Klicka äventyr med allt vad det innebär. Härlig stämning, pusselmoment, bra humor och bra dialoger.



Spelet handlar om ett biker gäng kallat "The Polecats" och man spelar som deras ledare Ben. Du gilder runt med ditt gäng på Highway 9 och får syn på en stor och säkerligen riktigt dyr limousine som åker framför gänget. Ben tar fart och stegrar över limousinen och krossar symbolen som sitter längst fram vid motorhuven. Gänget gasar därifrån och stannar vid en Bar efter vägen. Efter en kort stund så rullar limousinen in vid baren och en gamal man kliver in.

Det visar sig snabbt att den gamle mannen är Malcom Corley och är ägaren av Corley Bikes, den sista motorcyckelfabriken i världen. Ben och Malcom pratar länge och delar diverse historier med varandra, sen kliver Adrian Ripburger in i bilden. Han ber ben kliva ut och ger honom ett erbjudande att eskortera deras limousin till fabriken. När Ben säger nej så blir han ner slagen och slängd i en container.



Adrian Ripburger är "the bad guy" i spelet (rösten görs för övrigt av Mark Hamill, Luke Skywalker i Star Wars) och hans mål är att döda Malcom för att sedan ta över Malcom Bikes. Jag ska inte spoila för mycket av handlingen eftersom att det är den som gör hela spelet och jag tycker man ska få uppleva den själv. Men det handlar kort om att stoppa honom och på vägen så måste man såklart ta sig igenom diverse olika pusselmoment.

Jag är verkligen en sucker för gamla Peka & Klicka äventyr, stämingen är så otroligt härlig och röstskådespelarna är verkligen av toppklass. Soundtracket till spelet är också riktigt bra eftersom det innehåller flera orginal låtar från hårdrocksbandet "The Gone Jackals" och hårdrock i ett biker spel är ju ett måste.



Jag tänker inte recensera detta spel och det var inte meningen med det jag skriver. Jag vill bara påminna ni som läser om detta underbara spel och att framförallt kolla in resten av Lucasarts peka & klicka äventyr. En handfull av dem har faktiskt släppts till Steam, så ni som har det kan hitta flera titlar där. Samt så finns ju Tales of Monkey Island ute nu som alla borde kolla in.

En regning dag så passar detta spel helt utmärkt. Lägg dig i soffan, koppla din dator till TV'n och ta fram musen och njut. (Kan misstolkas så enormt men det bjuder jag på)

Glad Sommar och passa på att lira lite äventyrsspel.



- Full Throttle släpptes till PC 1995 av Tim Schafer från Lucas Art-


Kommentarer
Postat av: AB

Känns som att detta spel är lite underskattat av alla Lucasart spel. Men jag håller med dig. Det är helt underbart.

2009-07-23 @ 12:45:08
Postat av: Petter / Geek Brigade

Vi får se om dem släpper även detta spel till Steam. (Om dom inte redan gjort det vid detta lag)

2009-07-26 @ 01:46:57
Postat av: erik

Har detta utbränt på en skiva någonstans hemma, typ från Win95-tiden. Inte lirat det, men antar att det omöjligt kan vara lika bra som the Curse of Monkey Island..

2009-09-06 @ 00:39:34
URL: http://koivistofalck.blogg.se/
Postat av: Bimbo Boy

Underbara spel! Hör av dig om du vill ha en klassisk spelnörd att snacka med haha!

2010-04-25 @ 18:06:58
URL: http://bimboboy.com/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0