Recension - Prototype

Möt Alex Mercer. Alex är en superhjälten. Alex är ingen superhjälte du vill möta, såvida du inte vill bli omgjord till slarvsylta.

Jag ska försöka att inte vara orättvis och jämnföra Radical Entertainments nya spel Prototype med Sucker Punch's InFamous. Hursomhelst. Prototype är som sagt ovan Radical's nya spel, och visst är det likt deras gammla spel som Hulken och Scarface och visst är det sandlådespel på högsta nivå.

Du vaknar upp, kommer inte ihåg någonting och du vet inte vart du är. Din blick möts av två doktorer iförd skyddsutrustning som bara är någon sekund från att sätta skalpellen i dig. Du flyr från platsen. Ditt namn är Alex Mercer. Det tar inte länge innan du upptäcker att du har omänskliga super krafter.

Spelet börjar med att du får prova på dina krafter med full kraft. Du klyver, krossar och pulvriserar allt som kommer i din väg. Sedan blir ditt minne blankt. Du är tillbaka till början, utan krafter och utan minne. Huvuduppdraget i hela spelet igenom är att samla fragment som du sedan ska puzzla ihop för att få en klar bild av vad som egentligen har hänt med dig.

Med New York framför dina fötter så sätter spelet igång. Ett muterat virus sprider sig över New York. Du ska finna sanningen bakom allt. En av de viktigaste egenskaperna Alex Mercer har är att han kan konsumera vem som helst i staden. Denna egenskap ger dig utseendet av den du precis konsumerade, detta är speciellt viktigt om du ska infiltrera en av fiendens baser eller skaka av dig militärer. Din hälsa fylls också upp med denna egenskap. Men kanske den mest intressanta delen med denna egenskap är att vissa personer du konsumerar bär på minnen, ledtrådar om sanningen, om vem som gjorde detta med dig.

Efter att du har konsumerat vissa speciella personer och eftersom som ditt minne fylls på igen så samlas allting i något som kallas "web of intrigues" här ligger alla bitar du samlat av ditt minne. Det är ett roligt inslag i spelet, eftersom att du på så vis kan styra handligen i spelet eftersom att det inte är ett krav att färdigställa "minnet" för att klara spelet.

Men den viktigaste delen i spelet är ju så klart sandlådemomentet. Det vill säga när du flyger från hustak till hustak, hoppar och tar över en av fiendens helikoptrar. Använder dina armar som sylvassa svärd och klyver dig igenom folk massan. Eller som släggor och förstör alla fordorn som kommer i din väg. Alex är en shapeshifter och har förmågan att förvandla sig till olika slags vapen för att underlätta dödandet.  För det är verkligen ingen nåd i detta spel. Nåd existerar inte, vad fan betyder nåd egentligen?

Du ställs aldrig inför något moraliskt dilemma. Allt som kommer i din väg faller till marken om det är fienden eller civila har ingen som helst betydelse, Alex Mercer just don't give a fuck. Civila är också något det finns gott om i spelet. Jag har aldrig sett New York så befolkat i ett spel som nu och de bidrar ju såklart till riktigt nöje när man har superkrafter.

Gemensamt med alla spel så vill man ju ha en pålitlig styrning på karaktären. Speciellt i ett spel som Prototype när du ständigt flyger i luften, springer på husväggar och flyr från horder av fiender. Tyvärr så fungerar inte kontrollen så bra som jag hoppats. Det känns som att Alex Mercer har en egen vilja om vart man ska. Han fortsätter att hoppa fast man inte vill det, gör oväntade rörelser. Det kan förstöra för dig eftersom att din snabbhet och smidighet är oftast det bästa sättet att smita iväg från farliga situationer.

Ett exempel var när jag skulle högst upp på en skyskrapa och sedan upp i en mast som låg på taket på skyskrapan. Där uppe fanns en "Landmark" (Samlar du 200 av dessa så får du lite poäng och ett achivement) Hursomhelst, jag försökte sakta att klättra upp på masten, men mitt i allt så får Alex för sig att spontant slänga sig ut från masten. Så här pågick det i säkert tio minuter innan jag gav upp.

Men Prototype är ett utmärkt action spel och det är full fart i princip från start till slut. Om du följer uppdragen. Jag vill egentligen inte påpeka den grafiska biten i spelet. Men jag måste göra det. För det är lite platt och trist och inte alls så vackert som andra spel i samma genre. Grafiken brukar inte minska spelglädjen för mig. Men när du har New York framför dina fötter så vill man ju att det ska vara en orgasm för ögonen. Tyvärr så är det inte det.

Som jag nämnde ovan så kan man ta kontrollen över fiendens fordorn. Pansarvagnar eller helikoptrar. Detta tycker jag är ett bra moment i spelet. Fordornen är lättstyrda och dem är fullsmockade med ondska och förintelse. Dessa fordorn plus alla invånare i Manhattan gör det till ett sant nöje att köra omkring i dem.

Det finns också på sidan om huvuduppdragen lite mindre "Events" som belönar dig med lite poäng (kallad EP i spelet) som du spenderar på att uppgradera dig själv, med nya attacker, förbättrade rörelsemöjligheter och diverse annat smått och gott. Dessa events var inte något jag la ner mycket tid på. Det handlar mest om små spel. Ta dig från punkt A till punkt B på snabbast tid. Hoppa från ett hus tak och glid och försök landa så nära mitten av en cirkel som möjligt.

Bossarna i spelet tycker jag verkligen om, eller, en viss hatkärlek uppstod mellan mig och bossarna. Du måste hitta svagheten på dem och innan jag gjorde det så hade jag länge provat på olika metoder att döda bossen på. Ett till plus med bossarna och uppdragen i spelet är att du när som helst kan bara sticka där ifrån. Återhämta dig lite och komma tillbaka ut till stridsfältet. Under bossarna så får du samtidigt slåss mot vanliga fiender som stormar in och det gör att bossfighterna blir ett av de bästa momenten i spelet. Dock, så är det för få bossar och för mycket av irriterande uppdrag som nästan drog mig till vansinne.

Om du gillar lite hjärndöd action så är Prototype något för dig. Om du vill luta dig tillbaka och bara köra på, utan att tänka på vad du gör. Om du gillar att utplåna allt du ser, zombier, militärer eller civila. Det har inte samma djup som t. ex Grand Theft Auto. Men Prototype är precis vad man gjort det till, ett fullpackat actionspel med många olika möjligheter men saknar bra story. Men jag tycker att det är värt att skaffa spelet, kanske inte nu men i alla fall någon gång för det är ett spel som jag kommer att spela igen. Bara för att få vara en superhjälte igen.

Plus                                                                                      Minus

Att du kan styra handlingen.                                      Kontrollen.
Fordornen.                                                                    Enformiga uppdrag.
Bossarna.                                                                      För få bossar.
Stor värld med mycket folk.                                      Presentationen kunde ha varit bättre.
Det är alltid plus att ha superkrafter.                      Handligen är inte den bästa.

Förväntningarna på Prototype var skyhöga efter InFamous. Tyvärr så räckte det inte riktigt ända fram. Det är ett roligt spel med några roliga moment. Men det finns också många brister, onödiga brister. Men för dig som faller för sandlådekonceptet så är detta något för dig. Det är riktigt roligt att flyga runt bland hustaken och simulera en levande köttkvarn och skaka bort lite aggressioner.

7 / 10

Spela även :
Crackdown, Saints Row 1 & 2, InFamous, Grand Theft Auto 4, Assasin's Creed