Recension - NOFX - Coaster



Kan inte säga att jag varit sugen på en ny NOFX skiva direkt. Gillade inte alls förra skivan, har inte heller lyssnat mycket på NOFX. Men det var efter att jag såg dem live på West Coast Riot 2008 som jag började lyssna på dem igen.

Mina favorit skivor är fortfarande Punk in drublic och Pump up the valuum och det är det soundet jag längtar tillbaka till. Öppningsspåret på Coaster heter "We Called It America", och visst, det känns väl som en duglig öppningslåt. Känns typiskt NOFX fortfarande denna "Sparka USA i ansiktet" attityden på texterna som vi blivit vana vid. Men musikaliskt så känns låten jävligt Bad Religion då syftar jag på refrängen och "breaket".

Men inget negativt menat med det. För jag älskar Bad Religion. Andra spåret "The Quitter". Här snackar vi Pump up the valuum sound. Fy fan detta gillar jag. Får verkligen gamla NOFX vibbar av detta spår, och jag tycker det håller samma stuk under flera låtar framöver. Fast det känns ändå lite kliché över hela plattan. Inget känns speciellt höjdar bra. Man vet liksom vad som kommer att hända.




Trodde jag..Tills sjätte spåret börjar spelas i mina högtalare som heter "Creeping Out Sara". Låten är en dissning/hyllning till tvillingsystrarna "Tegan and Sara". För ni som inte vet vilka det är så är dem ett indie pop band typ.

Hursomhelst. Fatmike sjunger bland annat om att han träffar Sara backstage under en festival i Tyskland. Om att han inte är säker på att vem av systrarna det är han pratar med. Han frågar dessutom vart man kan köpa piller och om systrarna någongång har haft en trekant. Visst, jag skrattade första gången. Det är en låt som verkar vara skriven på två minuter. För det är en låt jag skippar när jag lyssnar igenom skivan igen. Den var rolig första gången. Men sen är det nog.

Jag tycker dem kunde lämnat ute skivan, släppt den på nätet och skrivit en seriös låt istället. Finns en till låt på plattan som har referens till ett hårdrocks band. Låten heter "Eddie, Bruce and Paul" kan ni då gissa vilka det handlar om? Så klart så handlar låten om Iron Maiden. Kortfattat som handlar den väl om att Paul började knarka och blev kickad sen kom Bruce med i bilden. Detta är fan en bra låt också, inte som den förra tramslåten.




Det är en helt okej skiva. Vissa låtar är riktigt bra men det är bara "Just another" NOFX skiva. Det låter väl ungefär som senaste skivan förrutom vissa spår. Om man verkligen är ett riktigt fan av NOFX så är det här säkert skit jävla bra, men jag tycker bara det är en hyfsad platta. Jag kommer säkert lyssna igenom den någon gång. Men det är inte Punk in drublic som jag lyssnar på väldigt mycket.

Gillar du NOFX, gillar du punk så väl detta en skiva du kan köpa. Det är kul att se att dem vill gå tillbaka till sitt gamla sound. Vissa låtar är riktigt bra, men vissa känns bara slarviga så det blir inte mycket mer än bara en till punkplatta. Jag ger NOFX - Coaster 6/10 i betyg.

- Petter Lassi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0