Recension - Resident Evil 5



Resident Evil är något som ligger mig varmt om hjärtat. Jag har en sådan härlig hatkärlek till serien. Jag har så många gamla minnen från när jag och polarna spelade Resident Evil 1 & 2 och fy fan, det var det värsta som fanns. Nära till hjärtattacker, blöta mjukisbyxor är bara förordet till mina upplevelser som liten till denna serie.

Då är det inte så konstigt att jag nästan började grina när jag fick höra att Shinji Mikami tog steget iväg från Resident Evil serien efter Resident Evil 4 succén. Första tanken var väl att, "Jaha, Nu förstör dem väl hela serien" och jag ska säga att jag själv var skeptisk. När en producent som Shinji som i princip varit iblandad i flera av Capcoms största titlar.

När man fick se den första trailern och de första skärmdumparna så vet jag inte direkt om jag blev så peppade som jag trodde. Jag älskade Resident Evils nya kontrollsystem, dessutom att allt nu faktiskt var i 3D. Men, va fan hände med alla zombies? Jag är väl en av många som inte riktigt föll för det nya fienderna.

Därav så hoppades jag att nu kanske, med Shinji borta ur leken, så kanske, kanske skulle man gå tillbaka till zombies. Vissa kanske ser dessa som zombier, men jag ville ha de gamla ruttnande, sega gamla godingarna.

Sedan är väl en av de stora faktorerna som man pratar om att spelet faktiskt (i stor del) utspelar sig i dagsljus. Hur blir det skräck av detta? Det undrade jag också, och det undrade jag tills spelet låg hemma hos mig på releasedagen.

Men fy fan, visst är det skräckinjagande. Fast inte på sammasätt som förr. Det är mer av en ständig panik känsla över det hela. Man börjar spelet i en by i afrika. Det är ljust och solen steker som aldrig förr. Byborna blänger på en medans man vandrar igenom staden. Spelet startar upp ganska långsamt. Ska också påpeka att jag spelade detta spel med min bror Johan och utgår därför ifrån Co-op läget.

Efter kanske 40 minuter så smäller det. Första kontakten man har med dessa fientliga bybor händer i samband med att en person man precis fått vapen och dyligt av blir avrättad inför en stor publik. Såklart så får dessa bybor syn på en och paniken sätter sig i halsen direkt.

Härifrån så är det full fart i princip igenom hela spelet. Med få undantag. Första kontakten med fiender blir inte en lek i parken. Jag och min bror blev stormade av flertalet besatta bybor, och om det inte var nog så möter vi också på en riktigt stor grabb med en rejäl yxa. Vi springer, försöker hålla ihop, skriker som aldrig förr till varandra framför TV-apparaten. Tillslut så är vi i säkerhet och pustar ut.



Jag pustar ut vänder mig till min bror och säger "Bro, we are in for a bumpy ride, hang on!" och det är fakta. Första saken jag kan konstatera är, själva den hära skräcken som i gamla spelen, mörker, ensamheten den finns inte kvar. Men fram har en ny slags skräck tillkommigt, och den är fan värre. Det är som jag nämnt ovan, paniken jag pratar om.

Precis som i de gamla spelen så kan du inte skjuta samtidigt som du springer, och det är tydligt att detta är något som Capcom har bestämt att inte ändra på. För det är verkligen ett av de mest jävliga momenten i spelet och det är här paniken föds. Du blir jagad av flera bybor, du hinner vända dig om, skjuta två skott, sen är det bara att börja sprinta igen.

Redan nu så har jag och min bror börjat diskutera om att detta är en actionspel, och inte ett skräckspel. För det är ju vad det har blivit. Spelet innehåller flera olika fordons moment. Allt från svävare, bilar till stora kanoner. Detta bidrar helt klart till Actionspels känslan. Jag och min bror jämnförde spelet med Gears of War ett tag.

Att spelet tagit ett stort steg iväg från vad Resident Evil har varit är ett faktum. Men är Resident Evil 5 dåligt?..
Det är ett av de bästa actionspelet på väldigt, väldigt länge enligt mig. Jag tycker det toppar Gears of war serien. Iallafall i Co-op läget och tempot i spelet. Det är skyhögt tempo hela tiden från start. Förrutom vid vissa tillfällen när några minst sagt hyffsat meningslösa puzzel försök läggs in. Visst, det har alltid varit puzzel moment i Resident Evil. Men jag tycker dem känns väldigt påfrestade och krystade. Det fyller väl inte någon större funktion förrutom att man blir uttråkad och spelar bort en massa tid.

Det ständiga miljöbyterna bidrar till att man verkligen vill fortsätta spela och det blir faktiskt aldrig riktigt utdraget. Man börjar i soliga, varma skitiga byar senare i spelet besöker man allt från träsk till stora industriområden och gruvor.



Bossarna är också en sak som känns lite ofokuserade, flera av minibossarna var mycket svårare än sjävla bossarna. Ett exempel är dessa bybor som olyckligtvis har fått tag i en motorsåg. Jag och min bror fann dessa filurer mycket svårare än själva "main" bossarna i spelet.

CO-OP Läget
Som nämnt ovan så spelade jag igenom detta spel med min bror Zinox. Det fungerade riktigt bra, det gäller att hålla varandras ryggar. Om någon hamnar i trubbel så ska den andra vara med i svängarna och hjälpa till. Det blev många hektiska stunder mellan oss. Men så otroligt roligt det var!

Dem har också gjort att man måste dela upp sig på vissa ställen och skydda varandra från avstånd detta bidrar också till den här panik känslan jag pratat om. Men Co-Op läget är bland det bästa i spelet. Jag känner inte alls för att spela igenom spelet själv utan jag delar helt enkelt upplevelsen med någon annan. Co-Op = win, som alltid.

Det är ett bra spel ändå!

Det jag tycker gör Resident Evil 5 till ett väldigt bra spel är just tempot, jag tyckte tempot i Resident Evil 4 var perfekt och detta är bara bättre. Men man ska inte förneka att detta lika gärna hade kunnat vara vilket annat actionspel som helst. På både bra och ont. Det bevisar att Capcom klarar av att ge serien ett nytt lyft och att det faktiskt fungerar. Men samtidigt överger dem något som var så förbannat bra och som jag kommer sakna så otroligt.

Men jag ska inte vara bitter. Jag älskade Resident Evil 5. Det är ett bra spel, inget snack om saken. Men jag hoppas på att Resident Evil 6 går tillbaka till rötterna.

Plus                                                                      Minus

Paniken har aldrig varit större.                              Jag saknar de kära gamla "Zombierna"
Co-op Läget.                                                         Bossarna.
Tempot.                                                                Puzzelmomenten känns mer eller mindre meningslösa.
Variationen.

Resident Evil 5 är ett riktigt bra spel. Även om det sticker ut otroligt mycket från serien.



- Petter Lassi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0