Recension - Skate 2



Det var ju ett tag sen Skate 2 släpptes. Men fortfarande är det ett av de spel som jag spelar länge varje dag, och jag lessnar inte. Kan ha och göra med att jag åker skateboard på riktigt, samt att jag älskade första spelet som var i sin egen liga när det gäller just skateboard spel.

Jag hade inte så höga förväntningar på Skate 2 om jag ska vara ärlig. Det enda jag ville var nya platser att rulla runt på. Att kunna gå av brädan var ett av de mest irriterande momenten i första spelet. High five för att dem la in att man kan kliva av brädan.

Men där ligger också den första bristen i spelet. Fy fan så klumpigt det är. Rörelserna karaktären rör sig på får mig att tänka på spelet Maze Action till PS2. Känns som att karaktären har en egen villja under vissa stunder, och tyvärr är detta något som stör mig otroligt mycket. Eftersom att jag gång på gång ramlat ner osv från platser jag klättrar upp på. Just på grund av kontrollen.

Bortsätt från själva gåendet och tillbak till skateboard åkningen. Skate 2 bjuder på det vi alla vill ha. Denna otroliga frihetskänsla. Den nya funktionen att kunna flytta diverse objekt som bänkar, ramper och så vidare bidrar väldigt mycket till Gameplayet, och det är i princip första Skate spelet fast bättre, nya trick, nya ställen och nya funktioner.



Men såklart så finns det några små saker som jag stör mig på. Vissa av uppdragen i spelet är otroligt svåra. Jag kommer ihåg ett speciellt uppdrag. Där man ska vinna över två andra åkare i ett spel av "S.K.A.T.E" Detta uppdrag var nära att driva mig till vansinne. Det gick inte att vinna. Det slutade med att jag var tvungen att googla, och det visa sig att om man gör sina trick med en 540 rotation så buggar motståndarna och på det sättet vinner man.

Det finns lite små buggar lite här och där. Ett annat exempel är att om du trillar så kan din karaktär flyga flera meter rakt upp i himelen. Men generellt så är det inget man tänker på.

Karriär delen i spelet har jag lite delade åsikter om. Det första jag tänkte på när jag spelade spelet var att dem ändrat upplägget på Karriären. I Skate 1 så hade man en slags "tidslinje", föreställande en tidning, som du skulle fylla ut med diverse bilder. Detta finns inte kvar nu, och jag tycker hela uppdragssystemet är väldigt grötigt. Det känns lite krystat och sammanslaget. Som att dem bara ville få klart karriären snabbt. Men om man bortser från att det är svårt att navigera sig i uppdragsfältet, så är Karriären rolig.

Det är variation på uppdragen och det blir aldrig långtråkigt.

Multiplayer delen har dem också finslipat. och då tänker jag framförallt på det nya spelsättet "Hall of meat" och det är vad det låter som. Du ska krossa så mycket ben du bara kan, riva upp så mycket skinn du bara kan, blöda så mycket du bara kan, och det är förbannat roligt att kasta sig ut från hustak och se sin karaktär slå ihjäl sig.



Så varför ska du köpa Skate 2?
Det är ett bättre spel än föregångaren på det flesta punkterna. Jag själv köpte det för att jag helt enkelt älskade första spelet och ville ha nya upplevelser.

Plus                                                                             Minus

Kunna gå av brädan och röra sig på frifot.                  Ska man verkligen behöva lära sig gå igen? 
Flera nya trick, Flera olika platser att utforska.          Finns flera små buggar.
Bättre multiplayer.                                                      Karriärläget känns ofokuserat.
 

Det är ett bättre spel än föregångaren även med det små brister som spelet har



- Petter Lassi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0